Menu

PROPOZYCJE WARSZTATÓW


Warsztaty, które organizuje Pracownia Ikonograficzna dostosowane są do osób początkujących, które chciałyby dopiero zacząć pisać ikony oraz do osób zaawansowanych, które pragną doskonalić swoje umiejętności - warsztaty pozłotnicze, warsztaty tematyczne, plenery. POZNAJ TERMINY

piątek, 30 maja 2014

Byzantine School of Iconography - warsztaty z Theodorem Papadopoulos

w dniach 27 maja - 8 czerwca w Ustce odbyły się warsztaty ikonopisarskie z założycielem Byzantine School  of Iconography Theodorem Papadopoulosem z Grecji. Pracujemy nad ikoną Pantokratora w stylu macedońskim.
Warsztaty zorganizowała fundacja "Przyjaciele Życia" ze Słupska prowadzona przez Ewę Sielicką a miejsce warsztatów to Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Ustce.

Każdy dzień pracy rozpoczynaliśmy modlitwą przed ikoną Theodora.

niedziela, 25 maja 2014

Dni Historii Płocka 2014 w Muzeum Diecezjalnym w Płocku

Z okazji odbywających się w całym Płocku imprez i atrakcji związanych z Dniami Historii Płocka, Pracownia Ikonograficzna znów gościła w Muzeum Diecezjalnym. Pokaz procesu powstawania ikony cieszył się dużym powodzeniem. Dziękujemy wszystkim odwiedzającym oraz dyrekcji i pracownikom Muzeum. 

środa, 21 maja 2014

Dni Historii Płocka 2014 - zaproszenie

Z okazji odbywających się w całym Płocku imprez związanych z Dniami Historii Płocka dostaliśmy ponowne zaproszenie do gościnnego Muzeum Diecezjalnego. 
Zapraszamy na pokaz warsztatu ikonopisarskiego:
  • 23 maja (piątek) - 12.00 - 15.00
  • 24 maja (sobota) - 10.00 - 15.00 i 17.00 - 22.00
  • 25 maja (niedziela) - 11.00 - 16.00

niedziela, 18 maja 2014

Noc Muzeów 2014 w Muzeum Diecezjalnym w Płocku

Tegoroczną Noc Muzeów Pracownia Ikonograficzna spędziła pracowicie w otoczeniu pięknych eksponatów Muzeum Diecezjalnego. 
Prezentowaliśmy warsztat ikonopisarski pracując nad różnymi etapami wybranych ikon. Osoby odwiedzające nasz kącik mogły zobaczyć jak wykonuje się farby do tempery chudej, jak wygląda podobrazie i z czego robi się grunt a także jak wyglądają poszczególne etapy pozłotnictwa i malatury ikon. Największą ciekawość budziło spoiwo do ucieranych pigmentów - wiele osób odgadło, na podstawie zapachu, z czego jest wykonane medium. Dziękujemy wszystkim odwiedzającym za ogromne zainteresowanie naszym warsztatem.
Ogromne podziękowania dla dyrektora Muzeum Diecezjalnego - ks. Andrzeja Milewskiego oraz pracowników Muzeum. Dziękuję również paniom, które wzięły udział w prezentacji: Joannie Małeckiej, Małgorzacie Petzel i Barbarze Misiun.


sobota, 10 maja 2014

Noc Muzeów 2014 - zaproszenie

Pracownia Ikonograficzna zaprasza na pokaz warsztatu ikonopisarskiego, który odbędzie się podczas tegorocznej Nocy Muzeów w Muzeum Diecezjalnym, ul. Tumska, na I piętrze.
Wszystkim zainteresowanym chętnie opowiemy o zasadach kanonu ikonograficznego jakim kierujemy się podczas pisania (malowania) ikon. Zobaczyć będzie można ikonopisów przy pracy nad ikonami w różnych etapach ich powstawania - proces złocenia, przenoszenia rysunku, technika tempery jajowej. Tak jak odbywało się to ponad 1300 lat temu... 


czwartek, 8 maja 2014

Sierpniowe warsztaty ikonopisania dla początkujących

Parafia św. Stanisława Kostki w Płocku
oraz
 Pracownia Ikonograficzna

ogłaszają zapisy na 

"Sierpniowe warsztaty ikonopisania dla początkujących"

nie wymagane są zdolności plastyczne





·         Tematem warsztatów będzie kanoniczna ikona Oblicza Jezusa Chrystusa – Mandylion

niedziela, 4 maja 2014

Werniksowanie ikony olejem twardoschnącym

Po napisaniu ikony ostatnim etapem pracy jest werniksowanie, czyli zabezpieczenie powierzchni malarskiej przed czynnikami zewnętrznymi. W Hermenei czytamy, że do werniksowania ikon używano oleju zagęszczonego na słońcu wraz z żywicą jodłową. Innym rodzajem werniksu był olej sandałowy, werniks na bazie sandraku (żywica z tui afrykańskiej), werniks z sarisambri (sok z aloesu), werniks na rakii a nawet werniks naftowy.

Przed przystąpieniem do werniksowania należy ikonę ogrzać, zaleca się aby wystawić ją na działanie promieni słonecznych lub ogrzać przy piecu...
Do werniksowania należy przystąpić nie wcześniej niż 3 miesiące po zakończeniu pracy. Najlepszym terminem jest okres 2 lat... to czas, w którym wszystkie warstwy tempery stabilizują się.