Ucząc się pisać ikony możemy korzystać z gotowych podobrazi
malarskich na płycie, na sklejce lub nawet z grubego, białego kartonu, które to
materiały dostępne są w każdym sklepie plastycznym. Jednak to deska z gruntem stanowi najlepszy i
tradycyjny materiał dla ikonopisarza. Na początku robiłam deski tylko dla
siebie lecz kilka lat temu potrzeby naszej pracowni wymogły na nas
intensywniejsze działania. A założenie sklepu internetowego www.podobraziadoikon.vxm.pl przyczyniło się do powstania stolarni.
Podobrazie do ikony składa się z zaszpongowanej deski, płótna
i gruntu klejowo – kredowego. Opiszę po kolei wszystkie etapy powstawania i
przygotowania deski do ikony.
Drewno
Najlepsze drewno do podobrazi to w naszych rejonach
geograficznych: lipa, olcha i topola. Właśnie te gatunki drewna posiadają
najlepsze właściwości fizyczne. Miękkie gatunki drewna posiadają małe
naprężenia wewnętrzne, dzięki czemu paczenie deski jest zminimalizowane. Cały
proces sezonowania i suszenia drewna dla naszych podobrazia zamyka się w min.
18 miesiącach. Wilgotność używanych przez nas desek nie przekracza 8% Deski
klejone są naprzemiennie. Grubość gotowych podobrazi waha się między 24 a 27 mm
Nie używamy drewna iglastego ze względu na jego żywiczenie.
Kowczeg z gr. kivotos
zwany również arką to centralne wgłębienie w desce, w którym powstaje główne
przedstawienie ikony. Ramka stworzona przez wgłębienie zwana jest polem.
Czasami szerokość pola w ikonie była dość znaczna ponieważ malowano na niej, w
klejmach, sceny z życia przedstawionej postaci. Standardowo szerokość pola to
10% szerokości całej deski. Granicą między kowczegiem a polem jest łuzga –
zaokrąglony uskok. Różnica w poziomie kowczegu a pola to 4-5 mm W naszej
pracowni można wykonać na życzenie Klienta każdy rodzaj kowczegu na dowolnie
wybranym rozmiarze deski.
Szpongi to poprzeczne względem deski wzmocnienia wykonane z
twardego gatunku drewna. Używamy zwykle dębu, buku, wiązu lub akacji. Szpongi
mocowane są do deski na tzw. jaskółczy ogon bez użycia kleju, co umożliwia
swobodne przesuwanie się podobrazia po szpongach. Wraz ze zmianą wilgotności
otoczenia deski lub już gotowej ikony będzie można obserwować minimalne
rozszerzanie się (zbyt duża wilgotność) lub kurczenie (za mała wilgotność)
szerokości deski względem szpongów. Dlatego też tak ważne są parametry
przechowywania podobrazia lub gotowej ikony.
Materiał do
przeklejenia deski
Kolejnym etapem jest
przyklejenie do deski materiału, który dodatkowo wzmacnia warstwę gruntu a
także spełnia rolę tzw. warstwy szczepnej między deską a gruntem. Najlepszym
materiałem do przeklejenia deski jest płótno lniane lub bawełniane. Nie może
mieć żadnych domieszek syntetycznych oraz powinno być luźno tkane. Materiał
przed użyciem należy zdekatyzować, czyli zahartować gorącą wodą lub parą wodną
aby włókna nie ściągnęły się po ponownym namoczeniu.
Grunt klejowo-kredowy
Do wykonania gruntu klejowo kredowego używamy kleju
króliczego i mieszanki kred. Jako plastyfikatora używamy oleju lnianego. Taki
grunt nazywany jest lewkasem, z gr. leukos
(biały). Każda warstwa położonego gruntu powinna być jak najcieńsza i schnąć w
warunkach normalnych, bez przyspieszania. Ilość wszystkich warstw to zwykle 12
a grubość gruntu ok. 1 mm Najbardziej niepożądanym efektem jest gazowanie
gruntu, co objawia się licznymi pękającymi bąbelkami gazu. Zależy to od wielu
czynników – grubości warstwy, temperatury, wilgotności i szybkości schnięcia.
Szlifowanie
Ostatnim etapem przygotowania podobrazia jest szlifowanie. Od
tej czynności zależy miedzy innymi jakość położonego pulmentu pod złocenia.
Dlatego też przykładamy dużą wagę aby nasze deski były bardzo gładkie i równe.
Szlifowanie wykonujemy zarówno ręcznie jaki i mechanicznie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz