Menu

PROPOZYCJE WARSZTATÓW


Warsztaty, które organizuje Pracownia Ikonograficzna dostosowane są do osób początkujących, które chciałyby dopiero zacząć pisać ikony oraz do osób zaawansowanych, które pragną doskonalić swoje umiejętności - warsztaty pozłotnicze, warsztaty tematyczne, plenery. POZNAJ TERMINY

wtorek, 13 listopada 2018

Werniksowanie ikony olejem satynowym

W naszym sklepie pojawił się nowy werniks do ikon napisanych w technice tempery chudej. To werniks olejny satynowy do tempery
Używam go od prawie roku i naprawdę polecam wszystkim ikonopisom. Pięknie wydobywa kolory i mimo, że jest satynowy podkreśla wszystkie odcienie czerwieni, błękitów i zieleni.
Jego główną zaletą, oprócz ładnego wykończenia, jest szybki efekt. Jak go stosować pokazuję pokrótce na poniższych zdjęciach. 

Pojemność 100 ml a cenę można sprawdzić w naszym sklepie.









Na początek werniks można przelać do słoika aby lepiej aplikować go na pędzel. Na poniższych zdjęciach pokazany jest proces werniksowania olejem satynowym bez żadnych dodatków. Jeśli jednak ktoś chciałby werniksować rzadszym lakierem, to można dodać do niego max 10% terpentyny ale należy wtedy zwiększyć ilość warstw przed etapem szlifowania o 1 lub 2 warstwy. Oczywiście wydłuża to cały proces o kilka dni potrzebnych do schnięcia poszczególnych warstw.


Na początek należy odkurzyć powierzchnię ikony miękkim pędzlem.

Pierwszą warstwę werniksu należy położyć bardzo cienko, posuwistymi ruchami pędzla, w jedną stronę. Nie wolno za mocno dociskać pędzla do deski i powtarzać w jednym miejscu kilka razy, bo można poderwać warstwę malatury.

Ikona w połowie już zawerniksowana
Po położeniu pierwszej warstwy należy odczekać min. 3 dni.

W tym czasie najlepiej ikonę chronić przed kurzem pod specjalną osłoną z siatki lub w zwykłej półce czy szufladzie.
Uwaga - pędzel myjemy w terpentynie!, i nie wycierając, odkładamy do wyschnięcia w pozycji pionowej (włosiem w dół) lub przynajmniej w pozycji poziomej tak aby włosie niczego nie dotykało.


Po ok. 70 godzinach ikona jest sucha.

Po bliższym spojrzeniu widać delikatne nierówności.
Teraz werniks kładziemy w poprzek, również bardzo cienką warstwą. Ważne - robimy to raz, nie powtarzamy w tym samym miejscu!!!
Tak wygląda ikona po położeniu drugiej warstwy werniksu.

Można również zawerniksować boki deski - jak to widać na zdjęciu tylko odznaczony taśmą fragment lub cały bok deski.

Na koniec ikona trafia pod osłonę do schnięcia.

Po dwóch dniach od położenia drugiej warstwy - widać lekko nierówną powierzchnię.

Teraz, przy pomocy papieru ściernego "600" oraz wody przystępujemy go zeszlifowania wystających nierówności.

Należy to robić bardzo delikatnie, często zmieniając i mocząc papier. Na koniec należy wytrzeć wszystko papierowym ręcznikiem o sucha.

Tak wygląda fragment wyszlifowanej powierzchni.

A to zdjęcie już całej wyszlifowanej powierzchni ikony.

Następnie należy położyć ostatnią, trzecią warstwę werniksu - bardzo cienko. Po czym ikonę odłożyć do wyschnięcia pod osłonę.

Na drugi dzień od położenia ostatniej warstwy. Efekt końcowy - gładka, satynowa powierzchnia.


Ikona ma rozmiar 22x30 cm i na trzy warstwy zużyłam 12 ml werniksu. 
Sprzedajemy werniks w opakowaniach 100 ml więc 1 op. wystarczy na ok. 8 ikon zbliżonego rozmiaru. Cały proces werniksowania trwa ok. 6-7 dni.

***
Zdjęcia robiłam pod światło aby było widać dukt pędzla i wszystkie ewentualne nierówności. Na pewno nie wolno spieszyć się przy werniksowaniu. Werniksować należy w ciepłym i przewiewnym miejscu. Jeśli będzie chłodniej niż 20 stopni Celsjusza należy wydłużyć czas schnięcia poszczególnych warstw. Trzeba zadbać o dobre oświetlenie, najlepsze jest oczywiście to dzienne.

4 komentarze :

  1. Dzień dobry, chciałam zapytać w jakim odstępie czasu od ukończenia pracy nad ikoną nakłada Pani ten werniks?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. czasami nakładam werniks już po 2-3 dniach ale najlepiej poczekać jak najdłużej, bo farba utwardza się nawet do 2 lat.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry. Czy ten werniks został położony na całą ikonę również złocenia? Mam na myśli złoto nie folię pozłotniczą?

    OdpowiedzUsuń
  4. tak, werniks kładę na całość - złoto i malaturę

    OdpowiedzUsuń