Menu

PROPOZYCJE WARSZTATÓW


Warsztaty, które organizuje Pracownia Ikonograficzna dostosowane są do osób początkujących, które chciałyby dopiero zacząć pisać ikony oraz do osób zaawansowanych, które pragną doskonalić swoje umiejętności - warsztaty pozłotnicze, warsztaty tematyczne, plenery. POZNAJ TERMINY

niedziela, 4 maja 2014

Werniksowanie ikony olejem twardoschnącym

Po napisaniu ikony ostatnim etapem pracy jest werniksowanie, czyli zabezpieczenie powierzchni malarskiej przed czynnikami zewnętrznymi. W Hermenei czytamy, że do werniksowania ikon używano oleju zagęszczonego na słońcu wraz z żywicą jodłową. Innym rodzajem werniksu był olej sandałowy, werniks na bazie sandraku (żywica z tui afrykańskiej), werniks z sarisambri (sok z aloesu), werniks na rakii a nawet werniks naftowy.

Przed przystąpieniem do werniksowania należy ikonę ogrzać, zaleca się aby wystawić ją na działanie promieni słonecznych lub ogrzać przy piecu...
Do werniksowania należy przystąpić nie wcześniej niż 3 miesiące po zakończeniu pracy. Najlepszym terminem jest okres 2 lat... to czas, w którym wszystkie warstwy tempery stabilizują się.


W tym poście przedstawię etapy werniksowania olejem twardo schnącym, który jest alternatywą olify - werniksu na bazie oleju lnianego i octanu kobaltu. Metoda ta daje trwały i piękny efekt końcowy - powierzchnia ikony jest gładka i wytrzymała. 

Ikona Matki Bożej Włodzimierskiej wykonana na desce lipowej z lewkasem techniką tempery jajowej ze złoceniem na pulment, metodą na poler i mat oraz puncowana. Powierzchnię złocenia można pozostawić nie zawerniksowaną bo złoto nie jest narażone na korozję. Zdecydowałam jednak, że również pokryję ją werniksem. 
Zapraszam do obejrzenia fotorelacji z kolejnych etapów.

1. etap - Oczyszczenie ikony ze wszelkiego kurzu miękkim pędzlem.


2. etap - Wylanie oleju twardo schnącego bezpośrednio na ikonę. Należy uważać aby powierzchnia werniksu była jak najcieńsza. Można używać pędzla, ja wolę rozprowadzić werniks palcem. Ikonę zostawić do wyschnięcia w miejscu wolnym od kurzu, np. głęboka szuflada, szafka - ja używam osłony, która służy mi również podczas malowania. Uwaga - ważne aby leżała poziomo a olej nie spływał. 
Pierwsza warstwa oleju schnie ok. 2-4 dni.
Zdjęcie, na którym widać matowe (chude) i błyszczące (tłuste) powierzchnie ikony przed werniksowaniem.





Rekomenduję olej dostępny w sklepie "Edan" z Krakowa.


3. etap - Położenie drugiej warstwy oleju. Dopiero po dokładnym wyschnięciu pierwszej warstwy można położyć kolejną. Malatura wchłania olej nierówno - widać jeszcze powierzchnie matowe, które szybciej wchłonęły olej oraz błyszczące, na których olej już wysechł. Druga warstwa oleju schnie 1 - 2 dni.


4. i 5. etap - Położenie trzeciej i czwartej warstwy oleju. Każda kolejna warstwa oleju schnie szybciej - 1 dzień. 

Zdjęcie ikony, wykonane po wyschnięciu czwartej warstwy położonego werniksu olejowego.

6. etap - Szlifowanie papierem ściernym kolejno "1000", "1500" i "2500". Dobrze wyschniętą ikonę z min. ilością 4. warstw oleju należy delikatnie przeszlifować papierem ściernym zmoczonym lekko wodą. Nadmiar wody usuwać papierowym ręcznikiem. Powierzchnia ikony zmatowieje.




7. etap - Położenie końcowej warstwy (do wyboru):
a/ - oleju twardo schnącego - efekt błysku.
b/ - wodnego roztworu lakieru akrylowego za pomocą miękkiego pędzla. Czas schnięcia średnio ok. 2 godz. Jeśli powierzchnia ikony nie będzie jednolita, czynność można powtórzyć - efekt satynowy.

Efekt końcowy z wykończeniem akrylowym.


Link do nowszego postu o werniksowaniu olejnym - na przykładzie ikony św. Anny

7 komentarzy :

  1. Cudowna praca. Czym najlepiej myc pędzel po oleju twardoschnacym?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję a pędzel należy umyć w rozpuszczalniku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna ikona. Czy można również pokryć tym olejem szlagmetal?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie polecam tego werniksu jeśli złoci się szlagmetalem. Zdarza się, że powstają ciemne plamy po kilku miesiącach od położenia werniksu.

      Usuń
  4. Dziękuję za odpowiedź. Na razie szlagmetal mam pokryty politurą i a malatura czeka juz ponad pół roku niezabezpieczona. Szukam dobrego rozwiązania. Czy mogłaby Pani coś polecić?

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna ikona. Jakim pędzlem werniksuje się ikonę? Na zdjeciach wyglada na pędzel nylonowy.
    I jakim rozpuszczalnikiem czyścić pędzel? Terpentyną?

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak, najlepszy jest miękki syntetyczny pędzel a mycie w rozpuszczalniku.

    OdpowiedzUsuń